olvasási idő: 8 perc
Komoly vállalkozóként folyamatos igényünk van különböző dolgokra annak érdekében, hogy egyre jobbak, hatékonyabbak, ismertebbek legyünk.
🏷 „A termékeim profi csomagolásához gyártatnom kellene köszönőkártyákat”
💅🏼 „A lila színből nagyobb választék kellene a vendégeim körmeihez”
🚛 “Jó lenne egy saját kis furgon az áruszállításhoz”
📸 “A most piacra dobott fényképezőgéppel sokkal szebb képeket tudnék készíteni”
📙 “Ha ezt a tanfolyamot is elvégezném, még szélesebb körű szolgáltatást nyújthatnék”
…Ugye Neked sem lenne nehéz felsorolni a vágyaid, amivel még inkább felpörgethetnéd a bizniszt?
Minden vállalkozónak mások az igényei a vállalkozás méretétől, az alapítás kezdetétől eltelt időtől, a kínált szolgáltatástól / terméktől függően, viszont bárhol is tarts a vállalkozásoddal, abban tuti biztos vagyok, hogy szembekerültél már azzal az igénnyel:
… kell egy logó!
És? Lett? Egyáltalán… biztos, hogy szükséged van rá vagy ez inkább a “jó lenne, ha lenne” kategória?
Egy műkörmösnek, egy angol tanárnak, egy cipésznek nem okvetlenül van szüksége logóra, ezt könnyen beláthatjuk, viszont egy műkörmösöket oktató képzés vagy egy nyelviskola esetében már jó, ha tartozik a képzéseket hirdető weboldalhoz, közösségi média felületekhez egy logó is.
Ne érts félre, itt nem arról van szó, hogy mekkora a vállalkozás, hanem a tevékenységről. Miért ne hirdethetné magát Standár Sára angol tanár a saját nevén és saját fotójával? Nincs szüksége logóra, nem ettől fog hozzá több diák érkezni, számára még hitelesebb is, ha saját neve alatt működteti a vállalkozást. Ugyanakkor egy szabadúszó grafikus jobban teszi, ha – akár a saját nevét használva – ad egy profi logót a profiljához. Ezzel máris megkülönbözteti magát a logó-nélküli, arctalan grafikusoktól, akikkel ugyanazt a célcsoportot célozzák.
És szerinted egy 10 programozót alkalmazó IT cégnek szüksége van logóra?
Nos, mivel a jó programozókat égen-földön keresik és ez a cég is valószínűleg azért alkalmaz már 10 főt is, mert tele vannak munkával, így nem hiszem, hogy náluk kardinális kérdés: van-e logója a cégnek. Természetesen ezzel erősítenék a márkájukat – ha egyáltalán céljuk, – én azért feltételezem, hogy ebben a szektorban erre még nem fektetnek akkora hangsúlyt és ez tulajdonképpen érthető is.
De akkor mégis hogyan legyél biztos benne, szükséged van-e logóra?
INNEN TUDHATOD, HOGY ELJÖTT A LOGÓ-KÉSZÍTÉS IDEJE
Ebben a blogcikkben Kocsis Katával, a WEBARTERY alapítójával beszélgettem és azt a témát jártuk körül, mekkora szükség van egy jó logóra egy vállalkozás életében és ez az igény mikor jön el?
Schmolcz Anita: Képzeld Kata, én sok-sok évvel ezelőtt elkövettem egy óriási hibát, az első “vállalkozásom” idején. Ahogy kitaláltam mibe vágom a következő fejszém, egyből azzal kezdtem, hogy oké, akkor kell egy logó. Meg is csináltattam, aztán ez rákerült a névjegykártyára, a levélpapírra, borítékra (ez tényleg régen volt), brosúrára, szórólapra, weboldalra, mert kezdő vállalkozóként szentül meg voltam győződve róla, hogy ezek nélkül nem lehet elindulni. Miközben persze még azt sem tudtam, hogy a kitalált “hatalmas” business-ötlet valóban működőképes lesz-e. Gondolhatod: nem volt az…
Kocsis Kata (nevet): Szerintem csak egy “kicsit” lőttél túl a célon. Alapvetően két hibát követnek el a vállalkozások a logóval kapcsolatban. Az egyik, hogy túlbecsülik a jelentőségét, és abban a tévhitben élnek, hogy a tökéletes logó megtalálása után azonnal özönleni fognak a megrendelések. A logónak fontos a szerepe, de egy nem létező piaci igényt, egy rosszul árazott, vagy rossz minőségű terméket nem lehet pusztán a jó arculattal eladni. Legalábbis nem lesz hosszú távú a siker.
Anita: Ezt ma már persze én is így gondolom, bár én ezt a sikert főként a weboldaltól és az összes fent említett nyomtatott anyagtól vártam, de a lényeg persze egy és ugyanaz. És mi a másik hiba?
Kata: A másik hiba, amit nagyon sokan elkövetnek, hogy alábecsülik a vizuális megjelenés jelentőségét. A cégvezetők sokszor abba az illúzióba ringatják magukat, hogy az emberek pusztán racionális alapokon döntenek. A kiemelkedő műszaki paraméterek, a szuper minőség, vagy az innováció önmagában nem biztos, hogy elég lesz egy üzlet beindításához.
Anita: Helyben vagyunk, én itt és most csapnék bele a marketing és a márka, brand fontosságának elemzésébe, de maradjunk most a logónál! Szerinted miért fontos a jó logó?
Kata: A jó logó különösen az induló kisvállalkozások esetében kiemelkedő jelentőségű. Ugyanis az első benyomás kritikus fontosságú olyankor, amikor még nincs a cégnek hírneve. Pszichológiai kísérletek bizonyítják, hogy kinézet alapján ítélünk, a szép embereket, a tetszetős tárgyakat más jó tulajdonságokkal is felruházzuk. A cégek esetében is mérhető ugyanez a hatás. A szép csomagolás, a profi logó azt az érzetet kelti, hogy a szolgáltatás, a cég és a termék is ugyanilyen profi lesz majd.
Anita: Az egyik kedvenc mondásom: “Soha nincs második esélyed az első benyomás megszerzésére”, szóval tökéletesen egyetértek. Ráadásul fontosnak tartom kiemelni azt is, hogy a jó logónak megkülönböztető szerepe is van, hiszen képes minket megkülönböztetni a versenytársaktól, ráadásul nagyban hozzájárulhat a márkahűség kialakításához is.
Kata: Így van. Egy jó logó megjegyezhetővé teszi a márkát, bizalmat ébreszt, és már akkor képes a márka üzeneteket kommunikálni, amikor még egyetlen sort sem olvastak el a szolgáltatásról, vagy a termékről.
A logó előnyeit már Te is jól láthatod. Mégis előfordulhat, hogy még mindig nem vagy biztos benne, hogy szükséged van-e rá. Katával mindketten arra buzdítunk, hogy gondold át: a vállalkozásod tevékenységéhez mennyire elengedhetetlen a jó vizuális megjelenés. Szükség van-e rá, hogy ilymódon is megkülönböztesd magad a konkurenciától vagy inkább csak “nem árt”, ha van egy arculatod? (Ez alatt értsd, hogy van egy meghatározott színvilágod, betűtípusod, egy adott ikonod, szlogened vagy úgy egyszerűen stílusod, amivel szeretnéd a tevékenységed minőségét láttatni).
Nem kérdés, sokkal fontosabb, hogy elkezdj dolgozni! Adj időt magadnak, hogy valamilyen szinten befuss, legyen vevőd, ügyfeled – őket pedig ne a csili-vili logóddal akard meggyőzni!
- ha viszont, már van mit megmutatnod a korábbi munkáidból,
- ha már van mire büszkének lenned és szeretnéd prezentálni a nagyközönségnek is,
- szükségét érzed egy honlapnak,
- kilépnél a neved alatt szereplő Facebook fiók alatti posztolgatásokból és elérkezettnek látod az időt, hogy létrehozd a vállalkozás saját közösségi média oldalait, (esetleg saját standját, khm…),
- egy bolt, üzlethelység, szalon, iroda, stb. nyitásán gondolkodsz
nos, akkor már itt az ideje a logónak is.
HONNAN LESZ NEKEM LOGÓM?
Anita: Ha úgy értékeli egy vállalkozó, hogy szüksége van a profi vizuális megjelenésre és belevág ennek kiviteleztetésébe, hogyan kalkuláljon? Mennyibe kerül ma egy logó elkészíttetése?
Kata: Fontos kihangsúlyozni, hogy egy vizuális megjelenésnek a logó csak az egyik eleme, bár kétségtelen, hogy az arculat alapköve. Ma egy logót a grafikusok 50-80.000 Ft között vállalnak. Ez persze sok mindentől függ, de kb. ezzel az összeggel lehet számolni. Gyakori, hogy reszponzív logót kell tervezni: több megjelenési helyre, többféle elrendezésben és méretben, illetve akár animálva – ennek nyilván megvan az ára. Általánosságban elmondható, hogy a fent említett összegért azért az ügyfél már valóban egy tetszetős, a vállalkozás személyiségét tükröző logót kap.
Anita: Igen gyakran azért ez az összeg sokáig megfizethetetlen a vállalkozók számára. Én, személy szerint azt javasolnám például a Standároknak, hogy keressenek meg kezdő grafikusokat, akik referencia-munka lehetőségként tekintenek a megkeresésre és jelentősen olcsóbban is elvállalják a munkát, csak hogy “gyakorolhassanak”. Erről mit gondolsz?
Kata: Remek ötlet! Ez mindenkinek win-win.
Anita: Mi a véleményed arról, hogy valaki saját maga készítsen logót a vállalkozása számára? Egy kis kreativitással, utánajárással (milyen logótípusok vannak, mik a trendek, színek jelentése, stb.) és sok idő befektetésével, ami főként a használni kívánt szerkesztőprogram kezelésének megtanulását jelenti, már elég jó kis logót készíthetünk magunknak, nem?
Kata: A logó nagyon tömör műfaj, sokat kell ahhoz tanulni, hogy egy komplex üzenetet közvetítsünk a fonttípusok stílusának, a mögöttes szimbólumoknak, vagy éppen egy jól hozzá illesztett szlogennek a segítségével. Ehhez azonban nem elég, ha egy ingyenes logó generátorral egy közhelyes formába behelyettesítjük a márkanevet.
Anita: Értem, egyet is értek, mégis azt gondolom, hogy átmeneti lehetőségnek – és itt kihangsúlyoznám az átmenetit – talán jó megoldás lehet, hogy semmilyen hirdetési felületen ne maradjon üresen a “logó helye”. Gondolok itt a vállalkozás részére létrehozott Facebook / Instagram oldalra vagy akár a virtuális standjára.
Kata: Vigyázni kell ezzel, mert egy rosszul sikerült logó visszaüthet.
Anita: Akkor emeljük ki még egyszer, hogy ez a verzió is sok befektetett energiával jár, nem mindenkinek való és akkor már lehet, hogy tényleg jobb azt a helyet egy ideig üresen hagyni.
Kata: Így van! Egyébként még annyit azért hozzátennék a témához, hogy az elmúlt években több száz kisvállalkozást láttam elindulni a WEBARTERY webdesign tanfolyamain, és azt tapasztaltam, hogy van még egy érdekes hatása a jól megtervezett logónak. A tulajdonosok ugyanis magabiztosabbak, büszkébbek lesznek, jobban át tudják érezni a saját hozzáadott értéküket, önmagukat is feljebb pozícionálják.
Anita: Tökéletes zárszó és csak megerősíteni tudom, hiszen mikor megkaptam az első vállalkozásom logóját az ügynökségtől, szinte szárnyaltam. Lett egy kézzel fogható jele annak, hogy elindultam a vállalkozóvá válás útján és ez nagyon motiválttá tett.
… A folytatást nem kellett volna ennyire túltolni 🙈, de legyen ez egy jó lecke az Olvasónak!
Katának köszönöm a cikk létrejöttében való közreműködést! Ha tetszett vagy hasznosnak tartottad, jelölj be minket Facebook és Instagram oldalainkon, hogy mindig értesülj az új blogcikkekről!
És bár a zárszót már kimondtuk, szeretnénk, ha tudnál róla: a STANDOM karácsonyi kampányának köszönhetően 3 Standár kezdte a 2022-es évet új logóval, sokkal motiváltabban és teljes erőbedobással.