Hasznos

ÍGY KÉSZÜLJ FEL, HA VÁLLALKOZÓI RENDEZVÉNYEN VESZEL RÉSZT

STANDOM BLOGCIKK

olvasási idő: 8 perc

Előző blogcikkünkben arról írtam, miért érdemes egy vállalkozónak különböző rendezvényeken részt vennie. Kilenc okot bontottam ki, ha nem olvastad, ide kattints >>>

Tegyük fel, hogy egyetértesz velem: szerinted is érdemes ilyen eseményekre eljárni időnként, így hát nézzük, hogyan érdemes felkészülni ezekre az összejövetelekre.

Én már számos ilyen jellegű rendezvényen voltam vállalkozóvá válásom kezdete óta, kisebb-nagyobbon egyaránt, de azt elmondhatom, hogy mindig nagy izgalommal készülök rájuk. Először is azért, mert mindig határozott céllal veszek részt, így van egy elvárásom és itt álljunk is meg egy szóra!

RENDEZVÉNY ELŐTTI MÍNUSZ ELSŐ LÉPÉS

Mielőtt jegyet váltasz egy rendezvényre, gondold át, miért is lenne Neked előnyös, ha erre most elmennél. Számos okod lehet, de legyen legalább egy, ami a fő célod!

Ilyenek pl.: megtanulni valamit / fejlődni valamiben, ismereteket szerezni egy adott témáról / tájékozódni, kapcsolódni a résztvevőkkel, kikapcsolódni / szórakozni az adott társasággal, stb.

Céltalanul és főleg valid cél nélkül soha ne menj! Vizsgáld meg, valóban Te vagy-e a célcsoportja a rendezvénynek!

Hogy még egyértelműbb legyen, mire gondolok, hozok egy példát: Én egy könyvelőknek hirdetett rendezvényre biztosan nem mennék el azzal a céllal, hogy ott majd “jó sok könyvelővel fogok találkozni”, akiknek bemutatkozom és megpróbálom elérni, hogy standárok akarjanak lenni.

A könyvelők ott vannak? Igen!

Szeretném őket standárnak? Igen!

Én könyvelő vagyok? Nem!

El tudnám tölteni hasznosabban is egy ilyen rendezvénybe fektetett időm és költeni a pénzem? HATÁROZOTTAN!

Ugye érted már mire gondolok? Max. a harmadik embernél már érezném, hogy púp vagyok a hátukon. Ők nem azért mentek erre a rendezvényre, hogy egy webportálról beszélgessenek valakivel – még akkor sem, ha ez történetesen egy szuper és nekik is hasznos oldal lehetne. 🙂

Ok.

Megvan a rendezvény.

Neked való.

Abszolút Te vagy a célcsoport.

Jókor leszel jó helyen, megvan a jegyed, regisztráltál. Nézzük mivel érdemes ezután foglalkoznod!

RENDEZVÉNY ELŐTT

Nem, az (ideálisan) nem úgy van, hogy megveszed a jegyed, aztán a rendezvény napján felkelsz, felöltözöl és elindulsz. Legalábbis, ha tudatosan építed a vállalkozásod, akkor biztosan érdemes ennél több ‘munkát’ is beletenned egy ilyen eseménybe már látogatóként is. (Arra ebben a cikkben most nem térek ki, hogy előadóként, kiállítóként milyen feladataid vannak.)

Viszont azt képzeld el milyen frusztráló lehet, ha elmész egy rendezvényre, ahol totál amatőrnek érzed magad amiatt, mert igazából fogalmad sincs a témáról, az előadóknak/résztvevőknek még a nevét sem tudod pontosan és utólag esik majd le, hogy ott volt a lehetőség kideríteni / megtudni / rákérdezni…, de a készületlenséged miatt ezt elmulasztottad. Ezt Te sem akarod átélni, ugye? Érdemes tehát felkészülten érkezni a helyszínre.

Apropó helyszín. Első lépés: nézz utána hova is kell menned! Tervezd meg hogy jutsz oda, milyen tömegközlekedési eszköz megy arra, illetve van-e parkolási lehetőség a közelben, tudsz-e valakivel együtt érkezni a lakóhelyed környékéről, mennyivel hamarabb kell elindulnod, hogy időben odaérj, stb.

Étkezés. Egész napos rendezvények alatt általában vagy adott az étkezés vagy Neked kell megoldanod. Ezt derítsd ki, bár valamirevaló rendezvényszervezők azért e két területre vonatkozóan legtöbbször adnak előzetes tájékoztatást, sőt, a helyszín is gyakran adja magát, hogy ott hol fogsz tudni gondoskodni az étkezésedről. Szendvicset vinni és a rendezvényen elővenni – nos, ezt nem javaslom. Egy vállalkozói rendezvényen ilyet egyszerűen nem illik csinálni. 

Amivel viszont Neked érdemes foglalkoznod:

Alaposan járj utána, kik lesznek az előadók / kisebb rendezvényen a szervezők / résztvevők, tanulmányozd a munkásságukat, így alkalomadtán kérdezni is tudsz tőlük (ráadásul biztosan nem evidens, sületlen dolgokat).

Végezd el a házi feladatot! Ha van egy adott témakör, ami feltételez előképzettséget, tudásanyag átismétlést, alapvető tájékozottságot, akkor erre készülj fel rendesen! Még kezdő vállalkozóként sem engedheted meg magadnak, hogy egy marketinges konferencián – ahová azért mentél, hogy Téged is beszippantson ez a terület és magával ragadjon a hév, a kreativitás, ami ezt a szakágat jellemzi – feltedd azt a kérdést, hogy pl. mi a különbség az offline és online marketing között, mikor egyik-másikat említi az előadó.

Öltözködés. A „Mit vegyek fel?” kérdésre Madarász Vica ad iránymutatást, aki szín- és stílustanácsadó, nem mellesleg pedig standár és egy igazán bűbájos személyiség. Standját itt találod >>>

Egy vállalkozói rendezvényen való megjelenés elengedhetetlen része az üzleti megjelenés. Nem feltétlen öltönyre és kiskosztümre gondolok (habár, ha elit találkozóra megyünk, akkor mindenképp ezt javaslom), de a hétköznapi elegancia is tökéletesen megfelel. Hogy mire gondolok?

Uraknak a chino nadrág (esetleg a hagyományos koptatás nélküli farmer) szuper megoldás lehet, inggel (hosszú ujjú!) vagy garbóval, és hozzá javaslok sport zakót felvenni. Ehhez a kombinációhoz nem szükséges a nyakkendő, de fontos, hogy a színek harmonizáljanak egymással.

Hölgyeknél már nagyobb a választási lehetőség, hiszen a szoknya vagy a nadrág (szövet vagy szaggatás nélküli farmer) is tökéletes döntés lehet, hozzáillő blúzzal, felsővel (a vállat nem szabadon hagyó!), és kiskabáttal, blézerrel. Javaslom kerülni egy ilyen rendezvényen, a harsány mintás darabokat, valamint a feltűnő ékszereket, sminket.

Mindkét nemnél már elfogadott a sportcipő is lábbelinek (hiszen most már teljesen beépült a mindennapokba, sőt az elegánsabb öltözetbe is), de egy bőr cipőt jobban el tudok képzelni mindenkinek az üzleti öltözetben.

Az a fontos, hogy a megjelenésünkkel támogassuk azt az értéket, amit mi magunk és a vállalkozásunk képvisel. Mert az öltözetünkkel kommunikálunk magunkról – akár akarjuk, akár nem -, és ha már így van, akkor üzenjük azt a többi vállalkozó felé, amit szeretnénk, hogy lássanak rólunk.

Madarász Vica, standár

Madarász Vica, Stílustanácsadó, standár

Megérkeztél a helyszínre csinosan, elegánsan. Fel vagy készülve, izgatottan várod a kezdést. Érkezz hamarabb így lesz időd ismerkedni!

RENDEZVÉNY KÖZBEN

A vállalkozói rendezvények egyik legpozitívabb hozadéka mindig a megszerzett vagy mélyített kapcsolatok. Ahhoz viszont, hogy ebből Te is a legtöbbet profitálj, Neked is tenned kell! Az alábbiakban kifejtek néhány megfontolásra érdemes javaslatot:

Keresd mások társaságát, beszélj magadról, a vállalkozásodról!

A lehető legtöbbet akkor fogod profitálni a részvételből, ha aktívan leszel jelen, éppen ezért bátran keresd mások társaságát! Hidd el, senki nem fog ferde szemmel rád nézni, ha megszólítod! Azt viszont, kérlek, semmiképp ne csináld, hogy elmész egy hatalmas, több száz hozzád hasonló vállalkozóval teli rendezvényre és Te megbújva egy sarokban, távolról szemlélve az eseményeket, hosszú percekkel az előadás kezdete előtt beülve a terembe, egyedül várod a kezdést. Ha Te nem is szeretsz kezdeményezni, legalább legyél nyitott arra, ha Téged megszólítanak!

Legutóbbi alkalommal, mikor egy ilyen rendezvényen voltam, volt egy srác, aki egyedül ült a terem egy sarkában. Gondoltam megszólítom. Az “igen”-“nem”, “[szakma] vagyok”-on kívül nem szedtem ki belőle többet. Mondjuk a harmadik mondat után már nem is akartam…

Ok, elfogadom, hogy ő nem volt rám kíváncsi (bár nem is tudott meg rólam a nevemen kívül semmit) és ő kizárólag az előadások miatt érkezett, de egy ilyen lehetőséget kihagyni, ahol könnyedén kapcsolatba léphetnél hozzád hasonló vállalkozókkal, szerintem vétek.

Kérdezz és hallgass is meg másokat, érdeklődj a businessük felől!

Sosem tudhatod előre, hogy kibe “botlasz” vagy ki kit ismer. Lehetőség szerint ne állj meg egy vállalkozó mellett egész napra! Ismerkedj sokakkal, kérdezz és figyelmesen hallgass meg másokat is! Utóbbi is fontos, ne űzz belőle versenyt, hogy minél többeknek bemutatkozz, Te viszont szinte senkiről nem tudsz meg semmit! Ugyanolyan fontos lehet az is, ha Te tudsz kapcsolódni egy-egy vállalkozótársadhoz.

Ha találkozol egy-két emberrel, akit konkrétan nem érdekel a témád / undoknak vagy érdektelennek tűnik, gond nélkül és minél előbb állj tovább! Ne kezdj el mérgelődni, ne legyél csalódott, ne engedd, hogy elvegye a kedved! (oh, én hány ilyen karakterbe belefutottam már…)

Nem vagyunk egyformák, de Te ne legyél ilyen, még akkor sem, ha Neked sincs kedved, időd szóba elegyedni azzal, aki leszólított. Udvariasan zárd le a beszélgetést, valahogy így: “Nagyon érdekes vállalkozás, sok sikert Neked! … Esetleg kövessük be egymást / kövess be social media-n és majd tudasd velem, hogy haladsz, érdekel”.

Készülj beszélgetésindító mondatokkal!

Egy emberekkel teli helyszínre egyedül érkezni félelmetes és sokaknak komfortzónán kívüli. Ilyenkor az a legjobb stratégia, ha odamész egy szintén egyedül várakozó személyhez és őt szólítod meg elsőként. Lehet, hogy ez csak a “bemelegítés” lesz, de az is előfordulhat, hogy máris megtalálod azt a személyt, akivel épp ott, épp akkor találkoznod kellett.

A kapcsolódás könnyedsége érdekében készülj beszédindító mondatokkal, mint pl.: “Először veszel részt ezen a rendezvényen?” “Eddig tetszik, amit hallottál?” “Ismerted korábbról az előadót, akit hallgatni fogunk / most hallgattunk?” “Te milyen céllal jöttél erre a rendezvényre?” “Mivel foglalkozol?” stb.

Ne mérd magad senkihez!

Senki nem a Te utad járja és hidd el nehézségei is mindenkinek vannak. Lehet, hogy más jellegűek, kisebbek-nagyobbak, de vannak. Használj inspirációnak minden egyes találkozást, kapcsolódást, sőt, ha szükséges, egy-egy fontos gondolatot nyugodtan jegyzetelj le egy-egy különböző ismerkedés közben.

Semmiképp ne eladási / ügyfélszerzési céllal érkezz! 

Ha ez is megtörténik a nap folyamán, szuper, de nagyon valószínű, hogy nem fog, így ha ezzel a céllal mész, annak csalódás lehet a vége. Kíméld meg magad ettől!

RENDEZVÉNY UTÁN

A networking tök jó dolog, de igazán hasznos csak akkor lesz, ha utánkövetsz. Névjegykártyát cserélni, bejelölni egymást Instagram-on az csak az első lépés. Ha hosszan tartó jó benyomást akarsz szerezni, akkor a következő lépést is meg kell tenned: lépj kapcsolatba új vállalkozó ismerőseiddel a rendezvény után!

Nézzük hogy lehet ezt a leghatékonyabban kivitelezni?

Először is, küldj 24-48 órán belül egy személyhez szóló üzenetet a címzettnek! Ne olyat, amiről egyből lerí, hogy kb. negyven másik embernek is elküldted. A valóban jól célzott üzenetből látszik majd: tényleg érdekel, hogy a másik féllel szorosabb kapcsolatba kerülj.

Ha lehetőséged van rá, hívd meg a másik felet egy kávéra, ebédeljetek együtt valamikor, így még közelebb kerültök egymáshoz. (Már itt is kibukik, hogy negyven emberrel ezt nem tudod megtenni, így a partnered tudni fogja: valóban rá vagy kíváncsi.) Fókuszálj arra, akivel kölcsönösen hasznossá válhat a kontaktus. Ezek után már elég jól megalapozott lesz az ismeretség, amit időnként egy-egy social media kapcsolódással, üzenetekkel könnyen fent lehet tartani.

Tervezed, hogy mostanában vállalkozói eseményen veszel részt?

Nos, ha ezt a blogcikket végigolvastad és az itt említetteket nagyjából figyelembe véve, alkalmazva indulsz el, biztos lehetsz benne, hogy a magabiztosságod meghozza vállalkozásod számára az eredményeket, amit ki tudsz hozni egy részvételből.

Ne felejtsd: A rendezvény kimenetele elsősorban rajtad múlik!

Női Vállalkozók Napja STANDOM blogcikk banner

Az én következő vállalkozói rendezvényem, amin részt veszek majd, az idén már harmadik alkalommal megrendezésre kerülő NŐI VÁLLALKOZÓK NAPJA, amin a STANDOM-nak köszönhetően – standárként – rendkívüli kedvezménnyel Te is részt vehetsz!

Az ehhez szükséges kuponkódot kérd tőlünk direktben, de a márciusi, standároknak címzett hírleveleinkben is megtalálod!

Gyere el erre a rendezvényre, érkezz felkészülten és keress meg a szünetek valamelyikében, nagyon örülnék, ha személyesen is találkoznánk!

Vélemény, hozzászólás?