Hasznos

TÉNYLEG HÜLYE, AKI INGYEN DOLGOZIK?

olvasási idő: 7 perc

Esettanulmány a Halloween logó-kampányunkhoz

Pali világ életében a pék pályára készült. Örömmel kel fel hajnalok hajnalán, hogy mire reggel kinyit a pékség, ott illatozzanak a finom meleg cipók, kakaós kalácsok és almás piték.

Peti is pék. Ő “jobb híján” dagasztja a kenyértésztát, kicsit sem lelkes és azt is utálja, aki feltalálta a malomkereket… Ő az, aki szerint olyan, hogy “jó munka” nem is létezik.

És szerinted? Neked mit jelent ez a szókapcsolat?

“A jó munka olyan, amit akkor is csinálnál, ha nem fizetne érte senki.”

Ezt a közhelyet tuti Te is ismered! Tök jól hangzik, de azért lássuk be, mindennek van határa.

Ha például vállalkozóként hónapokon keresztül ingyen gürizel a szakterületeden – miközben ezért pénzt is kereshetnél – akkor valamit valószínűleg rosszul csinálsz. Alapvetően mindannyian a pénzért hajtunk. Viszont vannak kivételek, amikor az sem okvetlenül “hülye, aki ingyen dolgozik”.

KULISSZATITKOK KÖVETKEZNEK

A STANDOM-on (egy termék- és árukereső platform, ahol a vállalkozások ajánlatok formájában mutathatják be, amit értékesíteni szeretnének – a szerk.) van SZAKTUDÁS kategória. Tudod, azon szakemberek csoportja, akiknek hatalmas tapasztalatuk van egy adott szakterületen belül és/vagy sokat tanultak azért, hogy specialistái legyenek a szakáguknak. Ilyenek többek között például a könyvelők, jogászok, adószakértők, programozók vagy pénzügyi- és marketing-tanácsadók. Októberben ebben a kategóriában szerettük volna növelni a regisztrálók számát.

Mivel idetartoznak a grafikusok, arculattervezők és logó-készítők is, ráadásul a hónap vége Halloween, játékot hirdettünk számukra: készítsék el a STANDOM logó ijesztő változatát 👻. Egyszerű marketing-fogás a nagyobb elérés érdekében.

Összeraktuk a játék pontos menetét, készítettünk hozzá landing oldalt, hirdetés kreatívokat, szövegeket, beütemeztük a hirdetési költségeket és elindítottuk a 2 hetes kampányt.

Villámgyorsan elkezdtek jönni a logók és ráadásul jobbnál jobbak. Kitörő volt az örömünk, bejött a tervünk.

YES!

Ha érdekel a játékkiírás és a győztes logót is megnéznéd, ide kattints >>>

Igen ám, de hamarosan a HAHA 😂 reakciók és a negatív kommentek (“dolgozz ingyen, hülyének nézünk”, “majd ha fizettek”) is megtaláltak, amit a ledöbbenés után egyszerű célpiac-kutatási módszerrel kivizsgáltam (értsd: írtam egy üzenetet a reagálóknak 😉). Égtem a vágytól, hogy megértsem, miért kaptuk ezeket a reakciókat.

Ki kell emelnem: tök jófej emberekbe futottam, készségesen elmagyarázták néhol igen durvának tűnő reakcióik okát. Szinte mindannyian ugyanarról panaszkodtak:

  • rendszeres, hogy vállalkozók nem ismerik el a grafikusok munkáját, sőt sokszor kukában landol az elvégzett munka – bármilyen fizetség nélkül
  • a megrendelők, számukra csak “kis rajzolgatásnak” tűnő anyagokat fillérekért vagy ingyen várnak el tőlük
  • a hosszú évek munkáját és a tanulásba, szoftverekbe, használati eszközökbe beruházott, néhol hatalmasra rúgó befektetett összegeket nehezen tudják kamatoztatni
  • a grafikus iskolában azt a tanácsot kapják útravalóul, hogy az ingyen munkát kérőket messze kerüljék el

Átérezve a problémát, úgy döntöttem megírom ezt a blogcikket, talán sokaknak útmutatóul szolgálhat, mi és mikor NEM számít ingyen munkának. És mi az, amit még fizetség nélkül is érdemes megfontolnod, hogy elvállalj, mielőtt “zsigerből” nemet mondasz vagy alaposabb átgondolás nélkül lemondasz róla…

MINDEN TÚLGONDOLÁS NÉLKÜL VÁLLALD CSAK EL AZ INGYEN MUNKÁT, HA...

1. A MUNKA SEGÍT A TAPASZTALATSZERZÉSBEN

Megmaradva a témánknál, a játékban több kezdő grafikus is részt vett, voltak, akiknek szó szerint ez volt az első munkája. Azért ezt tisztázzuk: valóban munka? Mi játéknak hirdettük, de kétségtelen: a játékosoktól befektetett időt, ha úgy tetszik munkát igényelt.

Kezdőktől nyilván többet, de akár gyakorlásnak is kiváló feladat lehetett. A profiktól pedig egyértelműen már sokkal kevesebb ráfordítást kívánt a feladat teljesítése, hiszen csupán egy logó-módosítást kértünk adott témában. Számukra akár jó kikapcsolódás is lehetett. Feltéve persze, ha valaki még szabadidejében is szeret a szakmájával kapcsolatos teendőkkel foglalkozni.

De térjünk vissza a kezdőkre! Ha nem is kerülhetett ki mindenki nyertesként ebből a játékból, egy kis marketinges vénával ügyesen fel lehet használni ezt a lehetőséget referenciaként. (Egyébként többen meg is osztották közösségi média felületeiken, hogy részt vettek ezen a játékon vagy bekerültek a TOP3-ba!)

De íme egy másik példa. Ha fotósként kezdesz karrierbe, elkerülhetetlen, hogy az első esküvőket, babafotózásokat, termékfotózásokat stb. ingyen végezd családi-, baráti körben. Egyszerűen azért, mert szükséged van referenciára. Tedd a kezed a szívedre: Te rábíznád az esküvőd fotózását valakire pénzért, aki egyetlen referenciamunkát sem tud felmutatni? És műkörmösként, fodrászként, kozmetikusként már rögtön az első munkáidért kaptál pénzt? Na ugye… 1 pont az ingyen munka mellett

2. ERŐS MARKETINGÉRTÉKE VAN A MUNKÁNAK

Ha tapasztalt cukrászként megkér a barátod, hogy készítsd el ingyen az esküvői tortáját (ez manapság min. 80-100e Ft), mit válaszolnál?

Ha annyira jó barát, nyilván elvállalod, de azért ez elég nagy kérés, nem igaz?

Tegyük fel, hogy ez a barát ismert és kedvelt színész, több tízezer követővel az Instáján. Felajánlja, hogy az esküvői tortáról a neveddel tagelve exkluzív fotókat posztol majd az oldalán.

Nos, ebben az esetben, nagyon ajánlom Neked, hogy a torta mellé még az édes- és sós sütiket is gálánsan vállald be! Hidd el sokkal többet ér egy ilyen megjelenés, mint akár 2 napi munkád és még a barátod is extra hálás lesz Neked! Még egy pont az ingyen munka mellett…

A játékunk nyertesének egy komplett virtuális standot készítettünk az oldalunkon és amiről nem csak a 900+ fős, már regisztrált Standárt (mind egyéni- vagy kisvállalkozó) tájékoztatjuk hírlevélben, hanem további 10.000 Ft értékben szponzorált tartalomként jelenítjük meg oldalainkon, névvel, elérhetőséggel. Nézz utána hány embert lehet elérni ma 10.000 Ft-ért pl. a Facebookon! Azért ez elég erős marketingérték fél-egy óra ingyen “munkáért”, nemde?

3. A MUNKÁD JÓL MUTATNA AZ ÖNÉLETRAJZODBAN

Ez kicsit hasonlít az előző ponthoz, de más oldalról közelít.

Tegyük fel, hogy marketing-tanácsadóként előadásokat is vállalsz. Ha egy neves multicég hív, hogy tarts előadást egy rendezvényükön a profi közösségi média tartalmakról 30 percben, ahol más neves előadók is felszólalnak különböző témákban, viszont ezért nem fizetnek, elvállalnád?

Elbaltázott döntés lenne, ha kihagynád!

Arra gondolj ilyenkor, hogy sokkal többet ér a megjelenés egy ilyen helyen a többi szaktekintély társaságában, mint pár tízezer forint azért a fél óráért. Itt a megjelenési lehetőséget KELL értékelned, hiszen ez a saját márkád értékét kiválóan növeli! A cégek persze jól tudják, hogy ez Neked presztízs-kérdés és sokszor ki is használják, hogy szakembereket ingyen hívnak a rendezvényeikre. De ha mögé látsz, ez win-win szituáció. Cseppet se érezd kihasználva magad emiatt! Viszont ha nem élsz a lehetőséggel, Te veszítesz, mert hidd el, ők fognak találni helyetted mást… Újabb pont az ingyen munka mellett

4. EGY JÓ ÜGYÉRT DOLGOZOL

Ugye Te is ismersz olyan embereket, akik gyakran adakoznak a kétkezi munkájukkal valamilyen jó ügy érdekében. A mai világban különösen nagy szükség van rájuk. Ők azok, akikben fel sem merül, hogy a hátrányos helyzetű rászorulóknak szánt ruhák összegyűjtéséért, az éhező hajléktalanok részére meleg étel osztásáért pénzt kérjenek. Pedig dolgoznak. Nagyon sokszor erőn felül, mert a jótett iránti igényük szívből jön.

Az IT-s apuka besegít a suli honlapjának szerkesztésében, az ügyeskezű anyuka függönyt varr az osztály ablakaira, a tini gyerek szórólapozik az apja vállalkozásához. Ingyen. Ugye Te is elismered, hogy ez is mind munka?  Plusz 1 pont

Szóval? Mit gondolsz? Tényleg hülye, aki ingyen dolgozik?

Ha kicsit is sikerült meggyőznünk, hogy nem okvetlen butaság egy-egy munkát ingyen elvállalni, akkor zárásképp van még egy ajánlatom a számodra. Khm… Ingyen munka, érdekel? 😂

Nem?!? 😳

És mi dolgozhatunk Neked ingyen? 

Na, ez így érdekesebb? 😉

Akkor figyelj! Mindössze annyi a meló részedről, hogy kb. 30-60 perc alatt regisztráld a saját vállalkozásod a STANDOM-on. Mi pedig cserébe (tovább)dolgozunk azért, hogy Neked is ismertebb legyen a vállalkozásod, még több ügyfeled, még több vásárlód legyen. És komolyan, tényleg nem kérünk érte fizetséget… Mit gondolsz? Megéri? 🤔

Most talán még nem hiszel nekem, esetleg gondolkodsz, hogy hol van a trükk, az átverés, de

Nincs trükk.

Sem apró betű.

Nincs jutalékfizetés.

És sehol nincs átverés.

A STANDOM-on 3 Ajánlatot tényleg teljesen ingyenesen mutathatsz be. Bár, ha szeretnél, hát akár fizethetsz is érte… 😉

Schmolcz Anita    |    a STANDOM.hu alapítója

Vélemény, hozzászólás?