Hasznos

ÜSS 5 LEGYET EGY CSAPÁSRA

olvasási idő: 8 perc

Szia! Képzeld, ez volt a STANDOM.hu-n az első blog-bejegyzés ’21 nyarán! Hogy izgultam, milyen fogadtatása lesz. Azóta persze átesett egy ráncfelvarráson, hogy aktuális legyen (akkor pl. még TikTok sem volt), de a tartalom azért 95%-a megmaradt, mert továbbra is hasznosnak gondolom! Jó olvasást!

Te mivel foglalkozol?

Várj, hagy tippeljek! Autószerelő vagy!… Nem, inkább kőműves… Fotós… Grafikus?… Lakberendező… Fodrász… Személyi edző?.. Kineziológus!… Megvan: tanácsadó! Ingatlan, pénzügyi vagy marketinges… Hát akkor angoltanár… Vagy kertész?… Könyvelő, varrónő, esetleg babysitter?… Kézműves termékeket állítasz elő?… Tehát szülinapi tortákat sütsz…

Nos, bármivel is foglalkozol egyéni- vagy kisvállalkozóként, biztosan foglalkoztat (különben nem olvasnád most ezeket a sorokat): honnan szerezhetnél több vevőt, több megrendelést, több ügyfelet. Ezt eltaláltam? YESSS!

Akkor most mutatok 5 lehetőséget, amiket akár kombinálva, gyorsabban elérheted a célod. Feltételezem, hogy ezek közül egy-kettőt, akár többet is használsz már, de olvasd végig ezt az összefoglalót és gondold végig, hogy hol van még növekedési lehetőség számodra!

1. Vásár, piac, kiállítás

Ha terméket állítasz elő, akkor ez a bemutatkozási forma nagyon gyakran az egyik legkézenfekvőbb és leggyorsabb megoldás. Nem kell okvetlenül rögtön a Vörösmarty téri karácsonyi vásárra gondolnod (de miért is ne?), sokszor elég csak nyitott szemmel járnod és minden lehetőségre lecsapnod, ahol kiállíthatnád a termékeidet.

Kezdj el kreatívan, a megszokottól eltérően gondolkodni! (Ahogy az angolok mondják: “think out of the box”. Szószerinti fordításban: „gondolkodj a dobozon kívül”) Kezdd kicsiben és/vagy a kicsinek tűnő lehetőségeket is ragadd meg!

Képeket festesz? Miért nem kérdezed meg a helyi cukrászdát, hogy kiállíthatod-e a képeidet az ő falaikon, mondjuk egy hónapra?

Járj utána, hogy a gyerek sulijának, ovijának aulájában kipakolhatod-e egy asztalra a kézműves termékeidet egy héten keresztül minden délután.

Irodaházakban érdeklődtél már? Én személy szerint is ismerek olyan kézműveseket, akik élnek ezzel a lehetőséggel: jeles események előtt (nőnap, anyák napja, ünnepek) helyet bérelnek forgalmas irodaházakban – szóval létezik ez a kiállítási / vásári forma.

Ha nagyobb közönségre vágysz, a vásárok szervezőivel kell kapcsolatba lépned!  Tervezz most, hogy a következő vásárok egyikén már Te is ott lehess (legyen asztalod, elég terméked, bemutatkozó anyagod, névjegykártyád, amiket osztogathatsz, stb.)

 

2. Hirdetések, szórólapok

Bizonyára képben vagy, hogy lakóhelyed környékén milyen helyi újságok, TV csatornák vannak. Érdemes ezekben időnként hirdetéseket feladnod.

Ha nagyobb városban élsz, nyomtass szórólapot, amin referenciaképeket feltüntetve hívhatod fel magadra és a munkádra a járókelők figyelmét! Nem kell okvetlenül abban gondolkodnod, hogy ezeket Te magad osztogatod (ha van tini gyereked, miért ne vonhatnád be a szórólapozásba – a haverjaival szívesen megcsinálják majd).

Te magad kérd meg például a helyi hentest, péket, kozmetikust, hagy helyezd el az igényesen megszerkesztett, kinyomtatott anyagaid náluk. Az ő vevőik így könnyen megismerhetnek Téged is! Nálad is mindig legyen néhány darab és hirdesd magad!

Beszélgess emberekkel! Sosem tudhatod kivel fúj össze a szél és ha már szóba elegyedtél egy potenciális ügyféllel a buszon, a postán várakozva, legyen nálad egy névjegykártya vagy szórólap, ami alapján meg tud keresni alkalomadtán.

 

3. Referencia, ajánlások

Ahhoz, hogy valaki ajánlás útján jusson el hozzád, bizony kemény munka kell! Először is elengedhetetlen, hogy kifogástalan minőséget nyújts, bármilyen területen is dolgozol. Egy bunkó könyvelőt senki nem fog továbbajánlani vagy egy mindig csak hitegető, de szinte soha meg nem érkező villanyszerelőt sem, bármennyire jó is legyen a szakmájában.

Tekints a mindenkori ügyfeleidre úgy, hogy ők a Te útleveled a további munkák felé, hiszen ha ők elégedettek a termékeddel vagy szolgáltatásoddal, jó benyomást keltettél bennük, akkor bármilyen adandó alkalommal Téged fognak ajánlani ismerőseiknek.

Ugye nem hallottál még olyat egy ismerősödtől sem, hogy : “Képzeld, elmentünk családi fotózásra. A fotós folyton rászólt a gyerekekre, hogy hova ne lépjenek és mihez ne nyúljanak, látszott rajta, hogy unja az egészet, de elég jók lettek a fotók, itt a telefonszáma.”

És olyan műszempillást sem nagyon ajánlanak, aki konkrétan egy koszfészekben teszi fel a csodapillákat.

Szóval hozd ki a munkádból és munkakörülményeidből mindig a lehető legtöbbet és légy kedves a vásárlóiddal! Megéri!

 

4. Internet – weboldal, közösségi média, Google hirdetések

Az internet ma már kikerülhetetlen megjelenési felület minden vállalkozó számára. De miért is akarnád kikerülni?! Ha jól kezeled, aranybánya, hiszen ma már mindenki a neten lóg…

Ha van saját weboldalad, akkor már haladó vagy! Ha még nincs, elmondom az miért jó, miért érdemes megfontolni, hogy csináltass egyet. Egy tetszetős weboldal jó benyomást kelt rólad a látogatóidban és sokkal szélesebb teret ad arra, hogy EGY helyen minden csak Rólad és a munkádról szóljon. Eláraszthatod az oldalad referenciaképekkel, videókkal, írhatsz blogot, hirdethetsz ajánlatokat – az izgalmas, színes, hasznos tartalmak sora végtelen.

Tegyük fel, hogy lakberendező vagy! Ne elégedj meg azzal, hogy vannak ügyfeleid időnként, mert jó a híred a városban és így mindig “akad” munka. Készíts weboldalt magadnak, ami a személyiségedet is hűen tükrözi és azok is megismerhetnek általa, akik számára egyébként ismeretlen maradnál. Ezt az oldalt pedig már könnyű a közösségi médián, Google-on reklámozni, így a szomszédos város is hamar felfigyelhet Rád. Mennyivel jobb lenne az ad hoc munkák helyett tervezhető projekteken dolgozni, nem igaz?

Ha nincs még weboldalad és nem is szeretnél – egyébként van az a vállalkozás, ahol érthető – akkor a közösségi média (Facebook, Instagram, TikTok, Youtube, stb.) felületeken mindenképpen legyél aktív!

Mit jelent ez?

Először is legyen fiókod, de tegyük fel, ez már pipa. Ha haladó vagy, talán külön oldalad is van a vállalkozásod számára fenntartva számos követővel és nem a saját, privát oldalad használod a vállalkozásod céljaira. A lényeg, hogy folyamatosan tölts fel képeket, videókat, szakértőként akár írj vagy ossz meg releváns cikkeket a területedről, hiszen ezáltal több emberhez elérhetsz az ismerőseiden keresztül. Figyelem, ez így nagyon alap megfogalmazás, ennél sokkal-sokkal mélyebben is bele lehet menni a témába, kezdve onnan, hogy közösségi média tartalom-stratégia, arculat, a kommunikációs stílusod, de ezekre ma már szupernél szuperebb szakemberek sokkal alaposabban meg tudnak tanítani, itt ez nem cél. A lényeg, hogy gondolkodj benne és kezdd el!

Hogy ez magamutogatás? Dehogy! Ezt csak Te érzed így. Hidd el, nem az! Vegyél egy nagy levegőt és nyomd meg végre azt a Közzétesz gombot!

  • Legyél büszke az új szalonodra, posztolj róla!
  • Kiviszed a kürtős kalácsos kocsidat a következő falunapra? Írd ki a dátumot, helyszínt, mikor-hol találnak a vevőid!
  • Mutasd be előtte-utána fotókon azt a komódot, amit Te újítottál fel a kedves ügyfelednek!
  • Ha van eladó tojásod, gyümölcsöd, borod, házi lekvárod – igenis fotózd be és tedd ki az oldaladra, hogy ne csak a szomszéd tudjon róla, hanem az is, aki három utcával arrébb lakik!
  • Van egy tehetséges 10 éves zongoratanítványod? Vedd fel videóra, ahogy játszik (előtte persze kérj engedélyt a szülőktől) és posztold ki!
  • Átment a nyelvvizsgán az egyik diákod? Gratulálj neki a közösségi média felületeden!

Tovább is van, mondjam még? Legyél kreatív, ötletelj, hogy mi érdekelheti a közönséged!

 

5. Webportálok 

Ma már több olyan portál is van, ahol leveszik Rólad annak terhét, hogy Te menj a vevő után. Ha kézműves termékeket készítesz, biztosan Te is meskázol vagy legalábbis hallottál már róla. Ha szaki vagy, akkor jó lehetőség jószakinak lenni, de a mestert kereső portál is sokat segíthet, hogy több munkához juss. A tanárok is több oldal közül választhatnak, ahol hirdethetik többek között az angol, matek, énekórájukat – csak ki kell választani a legmegfelelőbbet. De mi is a legmegfelelőbb?

 

Nos, ennek utána kell járnod, mert kategória és ízlésfüggő! Vannak oldalak, amik előfizetéses rendszerben működnek és vannak, ahol az eladásaid, munkák megszerzése után kell különböző mértékű jutalékot fizetned a portált üzemeltető cégnek. Nekik megéri fenntartani egy ilyen oldalt (nem kevés pénzt, munkaórát beletéve a futtatásba), Neked pedig megéri regisztrálni, mert már pár ezer forintért növelheted annak lehetőségét, hogy minél több ügyfélhez, vevőhöz eljuss.

Disztribúció. Hallottad már ezt a szót? Tulajdonképpen végig erről beszéltünk! Ez a kulcs! Ha nagyon tudományos akarok lenni (görgess a következő bekezdésre, ha kihagynád az okoskodást!), akkor így fogalmaznék: a disztribúció az áruk elosztása, forgalmazása különböző értékesítési csatornákon keresztül. És itt persze áru alatt értjük a kézzel fogható termékek mellett a szolgáltatásokat is.

Egyéni- vagy kisvállalkozóként az a fő feladatod, hogy minél több helyen legyen az árud elérhető mind fizikailag, mind képletesen.

Ha konyhanyelven akarnám megfogalmazni a cikkem lényegét, azt írnám: “csöpögj a csapból is Te, told oda a vevők arcába magad, ahol csak tudod”. Ez persze túl agresszívnak hangzik, de végülis ez a lényeg! Meg kell tanulnod eladni magad, megmutatni magad és a munkád a lehető legtöbb helyen.

Tegyük fel, hogy csodaszép asztalterítőket készítesz. Mire vársz? Hogy becsengessen valaki és megkérdezze, “Csókolom, nem készít véletlenül csodaszép asztalterítőket, mert épp vennék?”

Ugye milyen viccesen hangzik? Hát ez tényleg nem valószínű, hogy meg fog történni. Az már annál inkább reális, hogy valaki Rád ír üzenetben, hogy “Kézcsókom, láttam a terítőit (itt és itt), csodálatosak, van jelenleg eladó?”

Oké, akkor nézzük mi is a következő lépés!

Még mindig nem világos? Mutasd meg magad a lehető legtöbb helyen! Ehhez pedig erről az oldalról nem is nagyon kell messzire linkelned… 😉

SZERETNÉL TÖBBET MEGTUDNI ARRÓL, MI EZ A STANDOM?

Képzeld el, hogy van egy online hely, ami úgy hozza majd Neked az új ügyfeleket / vásárlókat / érdeklődőket, – ráadásul ingyen -, hogy abba szinte minimális energiát kell befektetned a fent említettekhez képest? A STANDOM-on épp ilyen!

Ha Te elég céltudatos vagy, valóban komolyan építed a vállalkozásod, aktívan keresed a fejlődési lehetőségeket, nyitott vagy új lehetőségekre és tisztában vagy vele, hogy: minél több helyen ott vagy online is, annál nagyobb az esélyed, hogy a potenciális célcsoportod Rád találjon, akkor olvass tovább az alábbi linkre kattintva, tetszeni fog a lehetőség!

Vélemény, hozzászólás?